Spar tid og penge med digital bogføring - Min blog
628
post-template-default,single,single-post,postid-628,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Spar tid og penge med digital bogføring

Bogføring i den digitale tidsalder

I en virksomhed skal alt, hvad der har med penge at gøre bogføres. Når man bogfører, registrerer man alle virksomhedens bilag i et bogføringssystem. Herudfra kan man lave et regnskab over firmaets indtægter og udgifter. Førhen registrerede man virksomhedens transaktioner i en stor bog, hvoraf navnet bøgføring kommer. En transaktion kan bl.a. være:

  • Hver gang man køber noget
  • Hver gang man sælger noget
  • Man betaler en regning for noget, man tidligere har købt på kredit
  • En kunde, som tidligere har fået kredit, betaler sin regning

a

I dag bruger man dog ofte et regnskabsprogram. Nogle firmaer har deres egen revisor eller økonomiansvarlige, der står for dette, mens andre firmaer køber adgang til et online regnskabsprogram eller digital bogføring. Der findes ikke nogle egentlige krav til bogføringsprogrammer, men der skal dog være en beskrivelse af programmet, man anvender i virksomheden. Derudover skal bogføringen rettes efter bogføringsloven.

I denne digitale tid er det blevet meget nemmere at løse alle de administrative opgaver. Når man er selvstændig erhvervsdrivende, er der en del administartive opgaver, og online bogføring kan derfor ofte være en stor hjælp. Det er en innovativ onlineservice, hvorigennem virksomheden kan spare tid på bogføring og administration. Denne tid kan virksomheden i stedet anvende på at arbejde mere med udvikling, fremtidig vækst og kernekompetencer, hvilket alt sammen er essentielt for små selvstændige virksomheder.

En stor fordel ved digital bogføring er, at man ikke er afhængig af lokation. Ens virksomhede behøver ikke at lægge i nærheden af det firma, der skal tage sig af ens bogholderi. Man kan være placeret i vidt forskellige ender af landet, da det hele foregår online. Dette medvirker til, at man kan vælge lige netod den udbyder, der giver den bedste service for ens virksomhed.

Automatiseret bogholderi

Consultancy videoDer bliver hele tiden udviklet nye værktøjer til at gøre arbejdsproceduren nemmere inden for bogføring. Et automatiseret bogholderi kan være fordelagtigt for både små og store virksomheder. Der findes i dag systemer, der er sigtet mod store virksomheder, og lige så vel andre systemer, der er sigtet mod mindre virksomheder. Det giver derfor også sig selv, at det ikke er muligt at sammensæte én enkeæt digitalt boholderi til alle virksomheder.

Da markedets digitale løsninger hele tiden er i udvikling, er det vigtigt at man finder et firma inden for digital bogføring, der er opdateret inden for de nyeste løsninger. Et professionelt firma sammensætter skræddersyede digitale boholderier til sine kunder, og tester løbende markedets forskellige tilbud.

Det er særligt en stor fordel for små virksomheder at gøre brug af et automatiseret bogholderi, da det giver muligheder for et større økonomisk overblik. Når man anvender et digitalt bogholderi, bliver en stor del af de manuelle arbejdsopgaver automatiseret. Dette medvirker til, at flere recourser bliver frigjort i ens bogholderi, og man kan hermed bl.a. undgå overarbejde. Automatiseringen er også med til at minimere risikoen for fejl, og det gør derudover at bogholderen kan fokusere på at levere en bedre kvalitet. I sidste ende er det med til at skabe en stærkere bundlinje for virksomheden.